Research

Immersive Music

De muziekgeschiedenis kende verschillende technologische revoluties: van mono naar stereo over surround naar 3D sound. Deze revoluties kenden allemaal hun oorsprong in technologische vooruitgang. Artiesten en componisten omarmden de technologie later en maakte het mogelijk om hun kunstvorm te vernieuwen. Beethoven veranderde zijn compositiestijl toen hij een nieuwe Engelse piano kreeg, filmmuziek veranderde radicaal toen de soundtrack werd geïntroduceerd (als vervanger van de live begeleiding met piano). Vandaag vindt er een gelijkaardige revolutie plaats: de technologie voor immersive music in 3D applicaties en VR is beschikbaar, artiesten en componisten moeten nu volgen. Een enorme creatieve ruimte ligt te wachten om verkend te worden door innovatieve en experimentele bands, films en games. PXL-Music wil onderzoeken wat deze technologische evolutie kan betekenen voor de muziekwereld door een aantal casestudies.
 
 

Het Narrenschip / The Ship Of Fools

Samen met docent Sara Gilis en studenten muziek onderzoekt de researchgroep hoe een akoestische opname herwerkt kan worden voor immersive. De muzikanten worden in een cirkel rond een denkbeeldige luisteraar geplaatst.
 
 

 
 
Als luisteraar en kijker zit je in de performance, waardoor je naar de muziek kan luisteren en kijken op meerdere manieren. Instrumenten en speeltechnieken worden zorgvuldig gekozen om detail aan het geluid te geven en om de toeschouwer de gelegenheid te geven om te verkennen: percussie, polyfonie, plotselinge stops en gitaarsolo’s trekken de aandacht van de luisteraar/kijker.
 

 

Opgelet: 360° audio werkt enkel in Google Chrome — Credits: Cis De Gendt (drum), Paul Moreau (drums), Gil Persoons (contrabas), Arnaud Soetens (zang), Lucas Nevelsteen (gitaar), Studenten MUT3 (recording), Steven Maes (mix)

 
 

Songs

David Poltrock (docent Soundlab) werkt aan songs met immersive in het achterhoofd. Hij focust op compositie: wat is het effect op een componist als hij over een “360 graden vrijheid” beschikt? En wat is het effect op de luisteraar?
 
 

 
 
Het team onderzoekt bovendien hoe de opname en het mixen van de muziek worden beïnvloed door deze nieuwe mindset. Luister naar Sleep, een eerste experiment van David Poltrock, op 3 verschillende manieren gemixt:
 

 
Mono mix:

 
Stereo mix:

 
Binaural mix:

 

Credits: David Poltrock (compositie, instrumenten), Nina Sampermans (zang), Arthur Moelants en Steven Maes (opname en mix). Mixen in 9.1 en 7.1.2 en vertaling naar Binaural met MyBino panner van X audio.

 
 

NMBS 360

Johan Hogewijs (Heterdaad, Russen, Witse) componeert een soundtrack voor een commercial van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Studenten mogen meewerken aan postproductie, bruitage en setaudio.
 

 

Opgelet: 360° audio werkt enkel in Google Chrome — Credits: Arthur Moelants (opname en mix)

 
 

Het doel

Het team wil een methodologie uitwerken voor het componeren en mixen van immersive music, een lab uitbouwen waar muzikanten en technici kunnen experimenteren in een driedimensionele muzikale ruimte en fungeren als adviesorgaan. Bovendien zal zij in de toekomst inhoud kunnen creëren voor VR-applicaties en live concerten.


 
 
Team Immersive Music zijn Steven Maes, Erik Loots en Arthur Moelants.
 
Vragen? Mail naar steven.maes@pxl.be